موسسه آموزش عالی رحمان رامسر

موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
چاپ مقاله علمی- پژوهشی با عنوان تکنیک های پیشبردی در تبلیغات محصولات غذایی

چاپ مقاله علمی- پژوهشی با عنوان تکنیک های پیشبردی در تبلیغات محصولات غذایی

۱۴۰۱/۰۵/۰۷

پژوهشی با عنوان تکنیک های پیشبردی در تبلیغات محصولات غذایی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ساعات پربازدید کودکان در نشریه پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی

نویسندگان:

  • پویا جمالی: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
  •  فریبا اسماعیل پور: دکترای مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی و مدرس موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
  •  سید عباس ابراهیمی: استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت موسسه آموزش عالی رحمان رامسر

 

چکیده:

تبلیغات محصولات غذایی در افزایش ترجیحات، خرید و مصرف محصولات غذایی توسط کودکان و بنابراین چاقی کودکان نقش دارد. هدف پژوهش حاضر توصیف تکنیک های پیشبردی مورد استفاده در تبلیغات محصولات غذایی ناسالم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است. بر همین اساس با استفاده از روش تحلیل محتوا، تبلیغات محصولات غذایی پخش شده در سه شبکه منتخب تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ساعات پربازدید کودکان مورد بررسی قرار گرفت. برای طبقه بندی تکنیک های پیشبردی مورد استفاده در تبلیغات از یک چارچوب کدگذاری استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، ۷۳.۵۸ درصد محصولات غذایی تبلیغ شده ناسالم بوده و در این میان بیشترین فراوانی متعلق به دسته ی “چاشنی ها” و “روغن ها و سایر چربی ها” بود. همچنین بیشترین فراوانی تکنیک های پیشبردی استفاده شده در تبلیغات محصولات غذایی ناسالم به ترتیب متعلق به گروه های “موزیک / آهنگ”، “شادی” و “وعده غذایی به تصویر کشیده شده” بود. شایان ذکر است که اگرچه بسیاری از تبلیغات محصولات غذایی ناسالم پخش شده در ساعات پربازدید کودکان از تکنیک های ترغیب کننده کودکان استفاده می کردند، اما محتوای غذایی بیشتر این محصولات غذایی در محدوده سبز یعنی محدوده خطر پایین برای سلامتی قرار داشتند.

 

 

برو بالا