موسسه آموزش عالی رحمان رامسر

موسسه آموزش عالی رحمان رامسر

معرفی رشته روان‌شناسی و مشاوره

رشته روان شناسی و مشاوره

روان‌شناسی مطالعه علمی ذهن و رفتار است. این رشته، دانشی کاربردی محسوب می‌شود چرا که بر درک، توضیح و پیش‌بینی رفتار، احساسات و فرآیندهای ذهنی انسان تمرکز دارد. روان‌شناسی علمی امروز، از پیوند بین دو رشته فلسفه و فیزیولوژی به وجود آمده است.
یکی از رشته‌هایی که اغلب با روان‌شناسی اشتباه گرفته می‌شود، رشته روانپزشکی است. روانپزشک، همانطور که از نامش پیداست، در رشته پزشکی تحصیل کرده و پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی، تخصص خود را در رشته روانپزشکی می‌گیرد. در مقابل، روانشناس فردی است که پس از اخذ دیپلم، در دانشگاه در رشته روان‌شناسی تحصیل می‌کند و با گذراندن دوره کارشناسی ارشد یا دکترا، مجوز تأسیس مرکز مشاوره را دریافت می‌کند. روانپزشک بیشتر بر جنبه جسمی و فیزیولوژیک بیماری‌ها تأکید دارد و برای درمان مشکلات بیماران، دارو تجویز می‌کند. در حالی که روانشناس برای حل مشکلات یا درمان اختلالات روانشناختی از روش‌های روان‌درمانی استفاده می‌کند.
رشته دیگری که با روان‌شناسی نزدیکی دارد، رشته مشاوره است. مشاوره، دانشی کاربردی و بین‌رشته‌ای است که با استفاده از علوم مختلف انسانی مانند روان‌شناسی، علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و … به افراد برای پیشگیری از ایجاد معضلات رفتاری و رشد استعدادهای فطری کمک می‌کند. در واقع، رشته مشاوره در صدد کمک به افراد برای حل مشکلات خود و انتقال از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب است.

شرایط ورود به رشته روان‌شناسی و مشاوره و تحصیل در آن‌ها

افرادی که به رشته روان‌شناسی و مشاوره علاقه دارند، می‌توانند پس از پایان مقطع متوسطه دوم، رشته روان‌شناسی و مشاوره را برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه انتخاب کنند. دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در همه گروه‌های تجربی، ریاضی و انسانی می‌توانند رشته دانشگاهی روان‌شناسی یا مشاوره را انتخاب کرده و در آن تحصیل کنند. اکنون در ایران هم با سوابق تحصیلی و هم با کنکور سراسری می‌توان در رشته روان‌شناسی و مشاوره تحصیل کرد.

مقطع کارشناسی روان‌شناسی یک دوره سه یا چهار ساله می‌باشد. در دوره کارشناسی، دانشجویان با مفاهیم اولیه و اساسی رشته روان‌شناسی آشنا می‌شوند و بیشتر به مطالعه دروس نظری می‌پردازند تا دانش خود را در مباحث مختلف مرتبط با روان‌شناسی افزایش دهند. واحدهای مهم درسی که در این دوره گذرانده می‌شوند شامل مبانی اساسی در روان‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی تحولی، روان‌شناسی یادگیری، روان‌شناسی شخصیت، آسیب‌شناسی روانی، فیزیولوژی، انگیزش و هیجان، آمار و روش تحقیق و متون روان‌شناسی می‌باشند. این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و دانشجویان این رشته با عنوان کلی «روان‌شناسی» فارغ‌التحصیل می‌شوند.

مقطع کارشناسی مشاوره یک دوره سه یا چهار ساله است. در دوره کارشناسی مشاوره دانشجویان این رشته درس‌هایی مثل روش‌ها و فنون راهنمایی و مشاوره، نظریه‌های مشاوره، مشاوره خانواده، مشاوره گروهی، مشاوره کودک، مشاوره سالمندان، مشاوره با بزهکاران و بزه‌دیدگان، مشاوره اعتیاد، مشاوره سازمانی، مبانی اساسی در روان‌شناسی، روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی شخصیت، آمار و روش تحقیق و … را می‌گذرانند. رشته مشاوره در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد و دانشجویان آن با عنوان کلی «مشاوره» فارغ‌التحصیل می‌شوند.

ویژگی‌های لازم برای یک روان‌شناس و مشاور خوب شدن

یک روانشناس و مشاور برای موفق شدن باید دارای ویژگی هایی مثل رازداری، صداقت، خودآگاهی، توانایی همدلی، هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی بالا باشد. افرادی که احساس نیاز به شناخت ویژگی های خود را دارند، افرادی که دغدغه اجتماعی بالایی دارند، به رفع نیازهای روانشناختی دیگران مشتاق هستند، شنوندگان خوبی هستند، دیگران را قضاوت نمی‌کنند ‌و مهارت حل مسئله دارند، در صورت گذراندن واحدها درسی و دوره‌های تخصصی روان‌شناسان و مشاوران خوبی خواهند شد.

چشم‌اندازهای شغلی

با توجه به افزایش تقاضا برای خدمات روان‌شناسی و مشاوره در سطح جامعه، پیش‌بینی می‌شود که بازار کار برای این رشته‌ها در سال‌های آینده از رونق خوبی برخوردار باشد. عوامل متعددی در این رونق نقش دارند، از جمله:

  • افزایش آگاهی عمومی از اهمیت سلامت روان
  • افزایش طلاق، اعتیاد و سایر مشکلات اجتماعی
  • افزایش سن جمعیت و نیاز به خدمات روان‌شناسی برای سالمندان
  • توجه روزافزون سازمان‌ها به سلامت روان کارکنان

در نتیجه، فارغ‌التحصیلان رشته روان‌شناسی و مشاوره می‌توانند از فرصت‌های شغلی متنوعی در این زمینه برخوردار شوند.

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی روان‌شناسی و مشاوره می‌توانند در سازمان های دولتی مثل آموزش و پرورش به عنوان مشاور مدرسه و سازمان بهزیستی، شهرداری، نیروی انتطامی، سازمان زندان‌ها به عنوان کارشناس روان‌شناسی یا مشاوره استخدام شوند، یا با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام به تاسیس مهدکودک یا سرای سالمندان نمایند و یا به عنوان مربی در مهدکودک کار کنند.

همچنین فارغ‌التحصیلان این دو رشته می‌توانند با گذراندن دوره‌های تخصصی در حوزه سنجش هوش، استعداد و شخصیت در مراکز مشاوره خصوصی به ارزیابی روان‌شناختی بپردازند. روان‌شناسان می‌توانند طیف گسترده‌ای از آزمون‌های روان‌شناختی را اجرا کنند اما مشاوران در آزمون‌هایی که می‌توانند انجام دهند، محدودتر هستند.

رشته روانشناسی و مشاوره

مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر: سفری به ژرفای ذهن و رفتار انسان

  • در مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر، که سابقه‌ای درخشان در آموزش عالی و بهره‌مندی از اساتید مجرب و متخصص دارد، دروازه‌هایی به سوی دنیای شگفت‌انگیز روان و رفتار انسان گشوده شده است. این مؤسسه با فراهم آوردن امکانات و مزایای متعدد، بستر را برای شکوفایی و رشد استعدادهای دانشجویان در این دو رشته حساس و مهم مهیا می‌کند.

دانشگاه رحمان رامسر

چرا مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر را برای تحصیل در رشته های روان‌شناسی و مشاوره انتخاب کنید؟

  • همراهی با اساتید برجسته و مجرب: اساتید گروه روان‌شناسی و مشاوره مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر، از جمله روانشناسان و مشاوران برجسته کشور هستند که علاوه بر دانش و تخصص بالا، تجربه‌ای ارزشمند در زمینه تدریس و پژوهش دارند. تعهد و دلسوزی این اساتید، دانشجویان را در مسیر یادگیری مبانی علمی و نظری رشته های روان‌شناسی و مشاوره راهنمایی می‌کند و آنها را برای ورود به دنیای کار و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آماده می‌سازد.
  • ورود به دنیای علم و پژوهش: استادان مؤسسه آموزش عالی رحمان واقعاً می توانند نقش مهمی در پشتیبانی از دانشجویان در زمینه پژوهش ایفا کنند. آن ها می توانند به دانشجویان در تدوین پروپوزال های تحقیقاتی کمک کنند و در طول پروژه ها راهنمایی و پشتیبانی لازم ارائه دهند. استادان مؤسسه آموزش عالی رحمان می‌توانند دانش، تجربه، امکانات و حمایت های علمی لازم را برای موفقیت دانشجویان در زمینه پژوهش فراهم کنند. این امر به توسعه مهارت ها و آماده کردن آن ها برای حرفه های تحقیقاتی آینده کمک خواهد کرد.
  • به روز بودن با جدیدترین یافته های علمی: در طول سال تحصیلی، کارگاه های آموزشی و سمینارهای تخصصی متعددی با حضور اساتید برجسته و صاحب نام در حوزه ی روان‌شناسی و مشاوره در مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر برگزار می شود. این برنامه ها فرصتی عالی برای دانشجویان است تا با جدیدترین یافته‌های علمی در این حوزه آشنا شوند و دانش و مهارت های خود را به روز نگه دارند.
  • حمایت از ایده های نوآورانه: مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر از ایده ها و طرح های نوآورانه دانشجویان در زمینه‌های روان‌شناسی و مشاوره حمایت می کند. این مؤسسه آموزش عالی رحمان با ارائه‌ی مشاوره و تسهیلات لازم، به دانشجویان کمک می کند تا ایده های خود را به مرحله‌ی اجرا درآورند و در این مسیر گام های موثری بردارند.
  • محیطی پویا و صمیمی: مؤسسه آموزش عالی رحمان رامسر با فضایی صمیمی و پویا، محیطی ایده آل برای یادگیری و رشد دانشجویان فراهم کرده است. تعاملات سازنده بین اساتید و دانشجویان، فضایی پرنشاط و انگیزه بخش را برای دانشجویان ایجاد می‌کند و به آنها کمک می کند تا به بهترین نحو به تحصیلات خود بپردازند.

 

شرایط و مراحل ثبت نام

شرایط پذیرش:

کلیه دانش‌آموزان نظام آموزشی ۶۳۳ در همه‌ی شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش می‌توانند تمام رشته‌های علوم‌انسانی، فنی‌ومهندسی و هنرمعماری را انتخاب نمایند .

مدارک لازم:

  • کپی شناسنامه (تمام صفحات)
  • کپی کارت ملی (پشت و رو)
  • عکس ۴*۳ زمینه روشن (یک عدد)
  • ریز نمرات دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در صورت گذراندن پیش‌دانشگاهی) یا گواهی‌ موقت پایان تحصیلات دیپلم یا پیش‌دانشگاهی یا مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی

شرایط و مراحل ثبت نام

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد رشته روان‌شناسی و مشاوره، می توانید با بخش پذیرش دانشگاه تماس بگیرید.

اطلاعات تماس:

  • شماره تلفن:  ۴۴۴۶۴۸۴۶ – ۰۱۱  داخلی‌های ۱۱۴ و ۱۱۵
  • آدرس ایمیل: rahmanuni@gmail.com
  • آدرس: رامسر کیلومتر ۵ غرب رامسر بلوار شهید سلیمانی جنب مجتمع شهرسبز (تله‌کابین رامسر ) “مؤسسه آموزش عالی رحمان”
برو بالا