وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف
بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است:
نقش حراست
حراست به عنوان مشاور مدیریت: حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود . البته بسیار روشن است که مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .
حفاظت از دانشگاهیان: وظیفه نیروی انسانی،رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست ها حفظ سلامت نیروی انسانی است.
احقاق حقوق دانشگاهیان: از نظر علم مدیریت ، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیش رو با شد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد ، زیرا از کارمند ناراضی ، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید . بنابراین می بایست به منشأ نارضایتی های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش ها اقدام کند . بدیهی است حراست می تواند از این طریق ، خدمات قابل توجهی به مدیریت ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس اسلامی ارائه نماید .
احقاق حقوق ارباب رجوع: یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها وارگانها ، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع .
شایسته سالاری (کمک به انتصاب افراد شایسته
نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها
سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلفها در سازمان به شرح زیر می باشد :
این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است چنانچه این نهاد در ابتدا سعی بر آن دارد که ابتدا از هر آلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد مراتب جهت اقدام قانونی به مراجع ذیربط ارجاع دهد.