موسسه آموزش عالی رحمان رامسر

موسسه آموزش عالی رحمان رامسر
شرایط و ویژگی های تحصیل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی

شرایط و ویژگی های تحصیل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی

۱۴۰۱/۰۳/۰۳

در حال حاضر دانشگاه ‌ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی با استقبال بی‌نظیری از سوی داوطلبان در تمام گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر ، زبانهای خارجه ، فنی و حرفه ای و کارودانش مواجه شده است. اما دغدغه این داوطلبان و دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند این است که اعتبار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به چه میزان بوده است و تا چه اندازه می‌توانند برای آینده شغلی بر روی مدرک آن حساب باز کنند. عده ای از متقاضیان نیز که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، به دنبال این هستند که از اعتبار مدرک دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در دانشگاههای خارج از کشور اطلاع پیدا کنند. پیشنهاد ما به این افراد این است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنند تا از اعتبار و ویژگی های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی چه در کشور خودمان و چه در سایر کشور ها آگاهی یابند.

اعتبار مدرک دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی

اعتبار دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سنجیده می‌شود و این وزارت علاوه بر این که مدرک این دانشگاه‌ها را معتبر می‌داند، در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی کشور نیزاز ارزش کمتر برخوردارنمی باشد. امروزه با توجه به رشد چشمگیر سطح علمی دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به جرات می‌توان گفت اعتبار مدرک دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با دانشگاه‌های دولتی برابری می‌کند.

اعتبار مدرک دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برای ادامه تحصیل

آمارها حاکی از آن است بسیاری از دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری موفق به پذیرش در دانشگاه‌های دولتی شده‌اند، مدرک کارشناسی خود را در یکی از دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اخذ نموده‌اند. این نشان دهنده این است که فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شانس بالایی برای پذیرش در مقاطع بالاتر دارند.
علاوه بر این، مدرک این دانشگاه‌ها برای تمامی مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد و پیام نور هم معتبر است و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.

اعتبار مدرک دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برای استخدام

آیا شما هم با تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی نگران آینده شغلی خود هستید؟
آن دسته از داوطلبانی که نگران اعتبار مدرک دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی برای استخدام در مراکز مختلف هستند، باید بدانند که در هنگام استخدام چیزی که بیشتر از مدرک اهمیت دارد، مهارت و تخصص شما ست. این مسئله هم به این علت است که امروزه کار فرمایان توجه خود را از مدرک گرایی برداشته اند و ملاکشان برای جذب نیرو تخصص و مهارت است، نه نوع دانشگاه و مدرک متقاضی.
این مسئله حاکی از آن است که هرفرد فارغ از دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کند، باید به دنبال کسب تجربه و تخصص و مهارت در زمینه رشته تحصیلی خود باشد تا آینده شغلی تضمین شده‌ای داشته باشد. درست است که برای تعدادی از شغل‌ها محل تحصیل متقاضی از ملاک‌های اصلی استخدام به شمار می‌رود، اما بسیار دیده شده که افرادی در دانشگاه‌های غیر از دانشگاه‌های دولتی نظیر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی تحصیل کرده‌اند، شغل و درآمدی به مراتب بیشتر نسبت به فارغ التحصیل دانشگاه‌های دولتی به دست آورده‌اند.

اعتبار مدرک دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در خارج از کشور

از جمله نگرانی‌های دانشجویانی که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند یا قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارند، این است که اگر بخواهند در دانشگاه‌های خارج از کشور ادامه تحصیل دهند، مدرک تحصیلی دانشگاهها و موسسات غیر انتفاعی برای آنان اعتبار دارد یا خیر؟

معیار پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خارج از کشور چیست؟

لازم به ذکر است که هر کشور و هر دانشگاهی نسبت به پذیرش دانشجو قوانین خاص خود را دارند. این بدان معنی است که دانشگاه های خارج از کشور ، دانش آموختگان با مدرک دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ایران را می پذیرند، به شرط آن که از رزومه و نمرات بالایی بهره مند باشد.
به عنوان مثال دانشگاه‌های کانادا که ایرانیان زیادی علاقه‌مند به تحصیل در آن کشور می‌باشند، معیارشان برای پذیرش دانشجو داشتن رزومه قوی، معدل بالا و مدرک زبان است. بنابراین با توجه به این که ملاک پذیرش در دانشگاه های کانادا نوع دانشگاه محل تحصیل نیست، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی هم می‌توانند جهت پذیرش در دانشگاه های این کشور اقدام نمایند.

شهریه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی به چه میزان می باشد؟

تنها تفاوت ساختاری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی نسبت به دانشگاههای دولتی روزانه، پرداخت شهریه توسط دانشجویان می باشد که هر ترم با توجه به تعداد واحدهای اخذ شده در قالب شهریه ثابت و متغیر از دانشجویان اخذ می گردد. البته مقدار شهریه پرداختی از سوی دانشجویان به مراتب کمتر از سایر دانشگاه های شهریه پرداز می باشد. نحوه پرداخت به صورت اقساطی از بدو ورود به دانشگاه می باشد.
ضمنا دانشجویان می توانند همانند دانشجویان دانشگاههای سراسری از وام صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری استفاده نمایند که بازپرداخت آن، از بعد از اتمام تحصیل دانشجو شروع می شود.
شایان ذکر است دانشجویان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی،کمیته امداد امام(ره) طبق مقررات وزارت علوم،تحقیقات و فناوری از تخفیفات دانشجویی در پرداخت شهریه استفاده می نمایند.

نحوه ورود و ادامه تحصیل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی چگونه می باشد؟

متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی همانند دانشجویان دانشگاههای دولتی از طریق ثبت نام در سایت سازمان سنجش آموزش کشور (( بدون کنکور(پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی) و با کنکور)) مجوز ادامه تحصیل کسب می نمایند.

اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی چگونه انتخاب می شوند؟

کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی همانند دانشگاههای دولتی از طریق سامانه جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و با گذراندن مراحل مصاحبه توانمندی علمی و بررسی صلاحیت عمومی و بعد از اخذ استعلامات از مراجع ذیصلاح و پس از صدور حکم از سوی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت عتف ، مجوز فعالیت به عنوان هیات علمی تمام وقت را کسب می نمایند.
ضمنا به منظور افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی استفاده از اساتید باتجربه و بنام دانشگاه های معتبر دولتی نیز معمولا در دستور کار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی می باشد.

 

موسسهدانشگاه

برو بالا